×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - 11 اردیبهشت - 1404  
true
true
آینده بازارسرمایه در گرو ارزش واقعی شرکت ها

معمولا افراد، از بازده بالاتر درک ملموس تری دارند تا ریسک بیشتر، از همین رو، ممکن است سرمایه گذارانی که آشنایی کافی با بازارسرمایه ندارند، در خرید و فروش سهام شرکت ها هیجانی عمل کنند.

به گزارش اقتصادطلایی الهه ظفری، کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، در خصوص روند آتی بازار سرمایه تا پایان سال، گفت: آینده بازار سرمایه به بحث ارزش واقعی شرکتها گره خورده است. هرچند ممکن است گاهی به نظر برسد که این طور نبوده اما حتی در بهار سال جاری آنچه باعث جذب نقدینگی بالا به بدنه بازار شد موضوع ارزشمندی نسبی سهام شرکتها بود. در آن زمان بر اساس چشم اندازهایی که از نرخ دلار و نرخ فروش شرکتها داشتیم نسبت به سایر بازار ها و نسبت به قیمت های روز ارزش بالاتری را برای قیمت سهام شرکتها قائل بودیم.

ظفری ادامه داد: در علوم اقتصادی بحثی به نام تخصیص بهینه منابع وجود دارد که جزو مباحث بنیادی در ذهن فرد عقلایی برای انتخاب های بهینه ی سرمایه گذاری است که مفهومی به نام انتخاب بازار ها را ایجاد می کند. این موضوع باعث می شود افراد به بازار کم ریسک تر با انتظار بازدهی بالاتر جذب شوند. نکته جالب این رفتار این است که معمولا افراد از بازده بالاتر درک ملموس تری دارند تا ریسک بیشتر درنتیجه ممکن است هیجانی عمل کنند. این موضوع در کنار شناخت ناکافی از بازار، می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد ؛ در نتیجه با متمرکز شدن فعالان بازار در صف های خرید و فروش مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارزش مفهومی پیچیده است و صرفا در بحث فروش و بهای تمام شده حتی تسعیر ارز خلاصه نمی شود، گفت: گاهی ارزش به واسطه عدم جایگزینی بوجود می آید و گاهی به دلیل وجود نمونه های فرآوان از بین می رود. گاهی ارزش در بحث های کیفی تمرکز می کند و شاید روی کاغذ، حساب و کتاب دقیقی نشود ازآن داشت. لذا التزام به نگاه بسیار تحلیلی و بلند مدت راهکار فعالیت در هر بازاری خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه اختلاف نظرها در تعیین ارزش باعث به وجود آمدن عرضه و تقاضا در بازار است، ادامه داد: در نتیجه خلاصه کردن وضعیت بازار به صورت مثبت یا منفی مطلق یعنی زیر سوال بردن ارزش و فرآیند عرضه و تقاضا. به عنوان مثال حتی در یک صنعت یکسان هم ممکن است شرکتها با توجه به عوامل مختلفی مانند ساختار مالی، اهرم، بازار هدف و… با بهترین شرایط صنعت نیز ارزشمند نباشند، اما یک شرکت در صنعت پرریسک توانسته باشد زنجیره ارزشی تشکیل دهد که ارزشمند باشد. بحث ارزشمندی در انتخاب ذات بازار است و ممکن است بازار گاهی از آن فاصله بگیرد اما در نهایت به آن باز خواهد گشت.

ظفری در پایان تصریح کرد: بازار سرمایه طی دو ماه اخیر خودش را اصلاح کرد و در مقایسه با با دیگر بازارها جذاب‌تر شده است. همچنین صورت‌های مالی مناسبی از شرکت‌ها منتشر شده است. از سوی نرخ‌های جهانی محصولات شرکت‌ها هم برای قیمت‌گذاری با رشد همراه بودند.

وی خاطرنشان کرد: این موارد درکنار هم موجب جذاب تر شدن نسبت قیمت به عایدی (P/E) شرکت ها شده و سهام داران نباید سهام ارزشمند خود را از دست بدهند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true