×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - 1 شهریور - 1404  
true
true
سایه اختلافات گازی بر گسترش روابط ایران و ترکمنستان روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان روی ریل توسعه قرار می گیرد؟

حجم تجارت ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار سهم صادرات و حدود ۱۰۰ میلیون دلار سهم واردات بود.

به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی ،رئیس جمهور ترکمنستان عصر دیروز به همراه یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی و در راستای گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه وارد ایران شد؛ سفری که می تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور منجبر شود. ترکمنستان دارای ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با شمال و شمال شرق ایران است. پیش از این رئیس ‌جمهور کشورمان به دعوت همتای ترکمنستانی خود برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به عشق‌آباد سفر کرده بود.

محمدرضا فرقانی سفیر اسبق ایران در ترکمنستان دو روز پیش گفته بود: پیش بینی می‌ شود در صورت حل مشکل گاز، تا پایان سال مبادلات تجاری با ترکمنستان حداقل ۲ برابر افزایش پیدا کند. حجم تجارت ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار سهم صادرات و حدود ۱۰۰ میلیون دلار سهم واردات بود. این درحالی است که در سال ۱۳۹۹ ارزش کل تجارت دو کشور زیر ۲۰۰ میلیون دلار بود، که نیمی از این میزان سهم صادرات و نیم دیگر سهم واردات بود. او سیاست‌های دولت گذشته و بدهی مالی گازی ایران به ترکمنستان را مهمترین علت افت شدید روابط اقتصادی دو کشور در ۱۰ سال اخیر دانست و افزود: با توجه به اینکه ما در حال پرداخت بدهی هستیم، پیش بینی می‌شود در صورت حل مشکل گاز مبادلات تجاری حداقل ۲ برابر افزایش پیدا کند. افزون بر این با توجه به اقدام دولت ترکمنستان در باز کردن مسیر ترانزیت، پیش بینی می‌شود روند تجارت میان دو کشور افزایش قابل توجه پیدا کند.

ایران بعد از روسیه بیشتر حجم مبادلات تجاری را با ترکمنستان دارد. خط راه‌آهن تاجان- مشهد- سرخس، خط لوله گاز ۱۳۹ میلیون دلاری کورپیه- کردکوی در غرب ترکمنستان و سد دوستی ۱۶۷ میلیون دلاری در جنوب این کشور در یک همکاری اقتصادی ساخته شده اند. خط انتقال برق بلخان‌آباد – علی‌آباد و چندین پروژه دیگر مانند گسترش برنامه ارتباطی فیبرنوری، پالایشگاه ترکمن ‌باشی، ساخت ترمینال گاز مایع و… ازجمله مهم ترین پروژه های مشترک دو کشور و زمینه های همکاری مشترک است.

شهر برکت (کازاندژیک) یکی از نقاط مهم در حمل و نقل خط آهن خزر و حمل و نقل راه‌آهن شمال- جنوب است. خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران بخشی از کریدور حمل و نقل شمال به جنوب بطول ۶۷۷ کیلومتر (۴۲۱ مایل)، قزاقستان و ترکمنستان را به ایران و خیلج فارس وصل می ‌کند. این خط آهن شهر اوزن در قزاقستان را به شهر برکت-اترک در ترکمنستان وصل کرده و به شهر گرگان در استان گلستان ایران ختم می‌شود. در ایران خط آهن به شبکه خط آهن ملی وصل شده و تا خلیج فارس ادامه پیدا می‌کند. همچنین ایران و ترکمنستان چند ماه پیش در نشست کمیسیون مشترک، در حوزه حمل‌ ونقل و ترانزیت درباره مبادله روزانه ۴۰۰ واگن از مرز سرخس به توافق رسیدند.

سال‌های 88 تا 92 دوره اوج روابط تجاری و سیاسی ایران و ترکمنستان محسوب می ‌شود. در این دوره تجارت دو کشور از مرز یک میلیارد دلار نیز فراتر رفته و مناسبات سیاسی نیز در چارچوب‌های گوناگون توسعه یافت. تنها چالش جدی میان تهران و عشق‌آباد در این سال‌ها مساله قطع گاز از سوی ترکمنستان و نیز پرداخت بدهی‌های ایران بود. البته با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم روابط اقتصادی دو کشور کاهش پیدا کرد و حالا دولت سیزدهم امیدوار است که سطح روابط اقتصادی دو کشور دوباره توسعه پیدا کند و در همین زمینه میزان مبادلات دو کشور در سال گذشته میلادی 84 درصد رشد داشته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true