- ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
- بورس و بازار سرمایه
- کد خبر 68098
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
true
true
true
true
سایز متن /
true

در سفر رئیس جمهور به دومای روسیه این نکته در بین اهالی بازار سرمایه مطرح شد که کشور میتواند در زمان انجام سفرهای بینالمللی روسای قوای سهگانه و سایر وزرا و مدیران از حضور تیمهای اقتصادی استفاده کرده و با راهاندازی نمایشگاههای بین المللی و توافقات چند منظوره راههای ارتباط تجاری بازرگانان را گسترش دهد.
به گزارش اقتصادطلایی یک اقتصاددان درباره اقتصاد کشورو وضعیت موجود به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: با توجه به سیاستهای کلی نظام که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد باید درون زا و برونگرا باشد. اگر پتانسیلهای مطلق و نسبی موجود در داخل کشور سنجیده شود، میتوان در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات از آنها استفاده کرد.
مصطفی صفاری با بیان اینکه با وجود تحریمها باید به دیپلماسی اقتصادی به عنوان اولویت نگاه شود، ادامه داد: معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه مسئول مرتبط کردن بازرگانان به بازارهای خارجی هستند. کشور میتواند در زمان انجام سفرها و قراردادهای بینالمللی از تیمهای اقتصادی استفاده کرده و با راهاندازی نمایشگاههای بین المللی راههای ارتباط تجاری بازرگانان و تولیدکنندگان را گسترش دهد.
وی اظهار کرد: متاسفانه در سالهای گذشته از دیپلماسی اقتصادی استفاده مطلوبی نشده زیرا برای داشتن یک دیپلماسی اقتصادی موفق باید به نکاتی توجه شود که یکی از اصلیترین نکتهها، نظام بانکداری آن کشور است.
صفاری تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم نظام بانکداری کشور در یک نظام بسته فعالیت میکند و بانکهای کشور با بانکهای خارجی ارتباط ندارند. این روند باید متحول شود زیرا در سایه تحریمها نقل و انتقال پولی هم در مبادلات تجاری ممکن نیست.
این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی با تغییر در رویکردها میتواند سرمایه خارجی جذب و مشکلات اقتصادی را مرتفع کند.
وی افزود: مورد بعدی کالاهایی است که در داخل کشور تولید میشود. این کالاها باید مطابق سلیقه جهانی باشند تا بتواند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند. نکته بعدی، ارائه خدمات و نیروی انسانی است. جوانانی که با دستمزدهای پایین مشغول به کار هستند و نرخ بیکاری بالا در کشور باید مدنظر مدیران و سیاستگذاران قرار گیرد.
صفاری گفت: با توجه به اصل اقتصاد مقاومتی، با ایجاد توافقنامههای دوجانبه، بانک مرکزی و سایر بانکها می توانند منجر به بازاریابی و فروش محصولات در بازار مشترک شوند.
پروین خدادادی
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=68098
true
true