×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - 22 اردیبهشت - 1404  
true
true
زمانی برای رستگاری شاهین! نکاتی درباره پیشرفت ایمنی خودروهای ایرانی به بهانه یک عکس پرطرفدار

عکسی که در کانال‌های تلگرامی دست به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده تصادف یک تویوتا کرولای 2018 با شاهین است. حادثه در خیابان‌های تهران رخ داده است‌. یک طرف ماجرا یکی از محبوب‌ترین و استاندارد‌ترین و پرتیراژ‌ترین اتومبیل‌های جهان قرار دارد و طرف دیگر محصول جدید و نوپای سایپا.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از سایپانیوز ، عکسی که در کانال‌های تلگرامی دست به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده تصادف یک تویوتا کرولای 2018 با شاهین است. حادثه در خیابان‌های تهران رخ داده است‌. یک طرف ماجرا یکی از محبوب‌ترین و استاندارد‌ترین و پرتیراژ‌ترین اتومبیل‌های جهان قرار دارد و طرف دیگر محصول جدید و نوپای سایپا. تویوتا به پشت شاهین زده است. و نتیجه؟ ‌قسمت جلوی تویوتا به شکل فاحشی آسیب دیده و تعویض کاپوت و چراغ‌ها به‌نظر ضروری می‌رسد اما قسمت پشت شاهین تقریبا آخ هم نگفته است. به‌نظر می‌رسد این خرافه مضحک در مورد عدم ایمنی اتومبیل‌های ساخت ایران به‌تدریج باید به‌دست فراموشی سپرده شود. مبحث ایمنی خودرو الزاما در مقوله استحکام خلاصه نمی‌شود و پارامترهای دیگری هم موثر هستند اما هرچه هست استفاده سایپا از بدنه فولادی آن‌هم با استحکام بالا در ساخت شاهین،‌ ضریب آرامش و اطمینان سرنشینان را بالا برده است. به‌هرحال این تصویر گویای همین استحکام است که در اتومبیل‌های نسل جدید ایرانی رعایت شده است. اما مسئله ایمنی فقط فولاد نیست. شاید به همین خاطر است که سایپا جسارت به‌خرج داد و جرات کرد تا شاهین را برای تست ایمنی موسسه یورو انکپ بفرستد. در این مرکز، شاهین ایرانی توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند خارج شود و ۳ ستاره ایمنی را کسب کند. این سه ستاره حتی مجوزی است برای عرضه یک اتومبیل به بازار اروپا. این نکته را گفتیم تا شما با اهمیت این تست بیش از پیش آشنا شوید. در تست تصادف 95ECE R در حالی‌که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVCKg=۹۵۰) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰‌درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. در مجموعه تست‌های یورو انکپ، ‌باز شدن به‌موقع و درست کیسه‌های هوا، ‌حفظ تعادل، ‌حفظ اتصالات و جوش‌ها و ده‌ها پارامتر دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال برای تست کیسه هوا شاهین با سرعت 56‌کیلومتر بر ساعت و در شرایط تصادف از روبه‌رو به شکل صد درصد مورد ارزیابی قرار گرفت. در حال حاضر هم تارا و هم شاهین خودروهایی ایمن هستند اما تست یورو انکپ این اجازه را به ما می‌دهد که شاهین را در بحث ایمنی، بالاتر از تارا قلمداد کنیم. احتمالا ایمن‌ترین خودروي داخلی.

نمی‌خواهیم غلو کنیم. خودروسازان ایرانی هنوز در جاده بی‌انتهای حفظ ایمنی سرنشین راه‌های زیادی را باید بپیمایند اما دیگر آن شوخی‌های قدیمی که اتومبیل‌های ایرانی را آهن‌پاره و سست و کاغذی می‌خواندند، تبدیل به شوخی‌هایی زشت و قابل فراموشی شده‌اند. تصویر این تصادف، ‌تصویر صندوق عقب مستحکم شاهین در ضربه محکم و شدید کرولای ژاپنی نشانه‌اي بر این مدعاست. پس لطف کنید هرجا این شوخی و این طعنه‌ها را دیدید به آن پروبال ندهید. زشت است‌!

روزنامه هفت صبح

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true