true

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه بیسابقهترین میزان سرمایهگذاری در تاریخ توسعه بندر خرمشهر طی یک سال گذسته صورت گرفته است، گفت: بر اساس طرح جامع بندری، در دو حوزه بندری و دریایی، نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان در بندر خرمشهر سرمایهگذاری شده که اختصاص این میزان بودجه و اعتبار در تاریخ توسعهای بندر بیسابقه بوده است.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله اسعدی در نشست خبری، خارجسازی ۶ فروند مغروقه در اروند با اعتباری بالغ بر ۱۱۹ میلیارد تومان، احداث ساختمان مرجع دریایی(CBC) با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، ارتقای شبکه اطفای حریم بندر و دیوار کشی پیرامون بندر خرمشهر را مهمترین پروژههای در دست اجرای بندر خرمشهر عنوان کرد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: در حوزه ترانزیت، عمده فعالیتهای ترانزیتی بندر خرمشهر در بخش ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه و اقلیم کردستان صورت گرفته که نسبت به سال قبل، ۳۲ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه عملکرد بندر خرمشهر سال گذشته، ۳میلیون و ۲۰۰ تن بوده است که ۲۴ درصد رشد نسبت به سال پیشین داشته است، افزود: از ظرفیتهای جدید ایجاد شده در بندر خرمشهر، ترمینال کانتینری است که هماکنون ۴۵۰ TEU کانتینر ظرفیت دارد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: ترمینال کالاهای متفرقه و ترمینال پیشرفته مسافری، از دیگر اقدمات توسعهای بندر خرمشهر است.
اسعدی درباره اقدمات این بندر در حوزه وظایف اجتماعی، گفت: ساخت ۸ اسکله گردشگری در رودخانه کارون، احداث ساختمان فرهنگی و ورزشی و انجام آسفالت و مسیر آسفالته در داخل شهر از جمله کارهای صورت گرفته در بخش مسئولیتهای اجتماعی است.
خارج سازی ۶ فروند مغروقه تا پایان سال جاری
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: تا پیش از شروع جنگ تحمیلی، بندر خرمشهر با عملکرد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری، بالاترین رتبه عملکردی را در بین بنادر کشور داشته است.
وی با بیان اینکه عمق آب کانال دسترسی بندر خرمشهر تا پیش از جنگ، ۹ و نیم متر بود که برای تردد پهلودهی کشتی بزرگ کاملا مناسب بود، خاطرنشان کرد: در پی بروز جنگ تحمیلی، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد زیرساختهای بندری و دریایی خرمشهر از جمله اسکلهها، انبارها و تجهیزات آسیب دید.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تاکید کرد: با تعطیل شدن فعالیتهای بندر و وجود مغروقههای بیشمار در کانال و مسیر تردد کشتی، بتدریج عمق آب در بندر خرمشهر کاهش یافت.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، با بیان اینکه طی سالهای پس از جنگ، تاکنون، ۱۸۰ فروند شناور مغروقه، خارجسازی شده است، از امضای قرداد خارجسازی(سالویج) ۶ فروند دیگر از مغروقه ها( ۵ فروند در آبراه اروند و یک فروند در خورموسی) خبر داد که تا پایان سال به اجرا میرسد.
اسعدی بزرگترین معضل بندر خرمشهر را عدم انجام لایروبی دانست و توضیح داد: از ابتدای جنگ تا تاکنون، هیچ لایروبی در مسیر تردد و دسترسی بندر خرمشهر صورت نگرفته و رفتهرفته عمق آب این بندر، از ۹ و نیم در سال ۵۶ به منهای ۳ متر رسیده است.
وی اظهارداشت: انجام نشدن لایروبی کانال دسترسی بندر از ابتدای جنگ تاکنون، ناشی از بیتوجهی کشور عراق به تعهدات بینالمللی و قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر است.
اسعدی تاکید کرد: با کاهش عمق آب و در پی آن، پایین آمدن سایز کشتیها برای پهلودهی در بندر، هزینه تمام شده کالاها افزایش یافته است.
ظرفیت بندر خرمشهر ۱۰ میلیون تن است
وی با بیان اینکه سازمان بنادر از سال ۷۱ و در پی اجرای آتش بس، پروژه ساخت و احیای بندر خرمشهر را به سرعت در دستور کار قرار داد، خاطرنشان کرد: احیای زیرساختها، انبارها و باراندازها، خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری، ترمیم ۲۰ پست اسکله و همچنین خارجسازی شناورهای مغروقه مجموع اقدماتی بود که پس از جنگ در بندر خرمشهر صورت گرفته است.
اسعدی گفت: ظرفیت بندر تا پیش از انقلاب، ۵ میلیون تن بود که با اجرای پروژه ای توسعهای پس از جنگ، این ظرفیت به ۱۰ میلیون تن ارتقاء یافته است.
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=55611
true
true