×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۲ دی - ۱۴۰۳  
true
true
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران عنوان کرد قیمت گذاری دستوری، اصلی‌ترین مانع تولید در صنعت خودرو

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید که خودروسازها، یک‌و نیم برابر زیان خود یعنی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به شبکه تامین و قطعه‌سازان بدهکار هستند.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌و‌کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین مساله صنعت خودرو، نه تحریم‌های خارجی که تحریم‌های داخلی است، بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری تاکید کرد.

به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، محمدرضا نجفی‌منش گفت: بزرگ‌ترین مانع در برابر صنعت خودرو که همچنان حل نشده‌ باقی مانده، قیمت گذاری است. تصور کنید، خودرویی که قیمت تمام شده آن برای مثال، ۱۰۰ میلیون تومان است، بر اساس قیمت‌های دستوری دولت باید با قیمتی معادل ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان عرضه شود و آثار این سیاست، علاوه بر زیان انباشته، ایجاد یک بازار کاذب است. بدین ترتیب، وقتی قرار است، یک هزار خودرو پیش فروش شود، یک میلیون نفر برای آن ثبت نام می‌کنند. البته این تقاضا بر اساس نیاز شکل نگرفته و بخشی از آن برای کسب سود از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.

او با تاکید بر اینکه «در حال حاضر، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین معضل صنعت خودرو قیمت گذاری است» ادامه داد: تعیین قیمت دستوری، اصلی‌ترین مصداق تحریم‌های داخلی است که متاسفانه کسی جرات تصمیم‌گیری و اقدام برای حل آن را ندارد. در حالی که حتی با وجود تحریم‌های خارجی، اگر تحریم های داخلی برطرف شود، بیش از ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل می شود.

نجفی‌منش با اشاره به اینکه خودروسازها سال گذشته را با حدود ۲۷ میلیارد تومان زیان انباشته‌ به پایان رساندند، گفت: خودروسازها، یک‌و‌نیم برابر زیان خود یعنی حدود ۴۰ هزار میلیاردتومان نیز به شبکه تامین بدهکار هستند و آثار مخرب سیاست دولت برای تعیین قیمت خودرو، به شبکه تامین به خصوص قطعه سازان نیز تسری یافته است. در واقع دولت برای پایین نگاه داشتن دستوری قیمت خودرو در بازار، علاوه بر تحمیل زیان به تولیدکنندگان، در این سال‌ها هزاران میلیاردتومان نیز رانت در میان مردم توزیع کرده‌است.

او گفت: قرار بود در دی‌ماه سال گذشته، اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو، در جلسه شورای هماهنگی سران قوا، مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن تصمیم گیری شود. اما حدود ۴ ماه از این موعد سپری شده و اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

او گفت: مگر شعار امسال، مانع زدایی در برابر تولید نیست؟ از این رو، انتظار می‌رود که مانع بزرگی همچون قیمت گذاری در صنعت خودرو که منشا بسیاری از مشکلات در این صنعت است، برطرف شود.

نجفی منش، با بیان اینکه« اکنون تحریم‌های خارجی مساله خودروسازها نیست» ادامه داد: با رفع تحریم‌های خارجی نیز احتمالا بار دیگر، شرکت‌های خارجی وارد بازار خودرو ایران شده و این همکاری منجر به افزایش کیفیت و کمیت و نیز تنوع در محصولات داخلی خواهد شد. تعدادی از این شرکت‌ها از هم اکنون نسبت به همکاری دوباره با صنعت خودروی ایران تمایل نشان‌داده‌اند. البته شرایط همکاری با این شرکت‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که آنها به محض بروز مشکلی نظیر تحریم‌ها نتوانند بازار ایران را ترک کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true