×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - 14 مرداد - 1404  
true
true
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان دلایل کندی صادرات ایران به افغانستان را تشریح کرد معطلی کامیون‌ها در مرز دوغارون

در پی اظهارنظر توئیتری رئیس اتاق بازرگانی تهران در مورد معطلی ناوگان حمل و نقل زمینی در مرز دوغارون، حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز توقف کامیون‌ها در مرز دوغارون و کند شدن روند صادرات ایران به افغانستان طی روزهای گذشته را تایید کرد.

اقتصادطلایی : ایران با صادرات ۲.۱ میلیارد دلار به افغانستان در سال 1398 بزرگترین شریک تجاری این کشور محسوب ‌می‌شود؛ به بیان دیگر، بازار افغانستان در شرایط کنونی که کشور با تحریم و محدودیت‌های تجاری ناشی از شیوع ویروس کرونا مواجه است، بازاری استراتژیک محسوب ‌می‌شود اما بر اساس آنچه رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان به آن اشاره ‌می‌کند، زیرساخت‌های مهمترین گذرگاه میان ایران و افغانستان یعنی مرز دوغارون با نقص و کاستی مواجه است.

حسین سلیمی در مورد مشکلات اخیر صادرکنندگان در این مرز توضیح داد: حجم صادرات ایران به افغانستان، به دلیل شیوع بیماری در مقطعی دچار توقف شد و البته تعطیلات ایام سوگواری محرم نیز تا حدودی از حجم صادرات به این کشور کاست، اما اکنون که تردد کامیون‌ها رونق گرفته است، مساله تعداد محدود باسکول در آن سوی مرز موجب معطلی کامیون‌ها شده است.

سلیمی افزود: تعداد کامیون‌هایی که در مرز متوقف شده‌اند، به حدود 80 کامیون ‌می‌رسد؛ حال آنکه در شرایط عادی روزانه حدود 40 کامیون از مرز دوغارون میان دو کشور تردد داشتند. اما اخیرا به دلیل توقف صادرات در کوتاه‌مدت و بازگشایی مجدد و رونق صادرات، تردد کامیون‌ها در مرز به 70 الی 80 کامیون رسیده و باید برای تسریع در فرآیند عبور آنها از مرز تدبیری اندیشیده شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه توضیح داد: کامیون‌هایی که کالاهای ایران را به افغانستان حمل ‌می‌کنند، امکانات خوبی در اختیار دارند؛ به نحوی که ایران برای تسریع در روند صادرات، حدود چهار باسکول احداث کرده که کار صادرات تسریع شود؛ اما متاسفانه در آن سوی مرز، یعنی در افغانستان تنها یک باسکول استقرار یافته و این باعث معطلی کامیون‌ها شده است. به عبارت دیگر، هرچند در این سوی مرز تشریفات گمرکی کامیون‌ها با سرعت انجام ‌می‌شود، اما در آن سوی مرز دچار معطلی و صف ‌می‌شوند. البته به تازگی جلسه‌ای در وزارت امور خارجه با حضور استانداری‌ها و مقامات کنسولگری برگزار و چنین مقرر شد که راهکارهایی از سوی مقامات دولتی به مقامات افغانستان برای تسریع در روندهای تجاری ارائه شود. حتی این موضوع نیز مطرح شد که اگر لازم است، کمک‌هایی از سوی ایران صورت گیرد تا تعداد باسکول‌ها در آن سوی مرز افزایش پیدا کند.

او با بیان اینکه تشریفات گمرکی این تعداد کامیون ظرف سه الی چهار ساعت باید انجام گیرد و اکنون این مدت به سه الی چهار روز افزایش یافته است، ادامه داد: گمرک ایران نیز به ساعات کاری خود افزوده تا از معطلی کامیون‌ها در این سو بکاهد. محموله‌های حمل شده توسط این کامیون‌ها عمدتا مواد غذایی و مصرفی است و بنابراین مساله معطلی در مرز باید هر چه زودتر برطرف شود.

سلیمی سپس به مشکلات زیرساختی مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: به رغم اهمیت این گذرگاه در صادرات ایران، مشکل جاده دوغارون هنوز حل نشده و در فصول سرد سال و در موقع بارندگی، جاده گل‌آلود شده چون هنوز در بخش‌هایی از این جاده هیچ عملیات زیرساختی انجام نگرفته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true