×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
باریج اسانس؛ اولین شرکت دانش بنیان داروهای گیاهی در ایران

شرکت دارو سازی باریج اسانس جزو اولین شرکت‌های دانش بنیان داروهای گیاهی در ایران است. این شرکت امسال سی و دومین سالگرد تاسیسش را جشن گرفت.
به همین منظور با مدیر علمی شرکت داروسازی باریج اسانس به گفتگو نشستیم.
حسن پایدار،مدیر علمی شرکت داروسازی باریج اسانس با بیان اینکه ۳۲ سال است که افتخار حضور در عرصه سلامت را داریم،تصریح کرد:در زمینه داروهای گیاهی ما برند باریج را داریم. بیش از ۱۲۰ محصول در قالب ۱۴ گروه دارویی به بازار ارائه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه باربج جزء سرآمدهای بازار در زمینه داروهای گیاهی است ،خاطر نشان کرد:ما به کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای شوروی سابق، افغانستان، پاکستان، عراق، یمن، چین، ونزوئلا و قرقیزستان صادرات داریم و در تلاش هستیم برای کشورهای اروپایی صادرات داشته باشیم که البته بسیار سخت است.
مدیر علمی باریج اسانس با تاکید بر اینکه به دلیل وجود تحریم‌‎ها که روز به روز شرایط را مشکل تر می‌کند،اذعان کرد: یک برند جدید هم داریم به نام «باریبیتال» که این برند لزوما گیاهی نیست. مکمل و ویتامین است که مواد اولیه‌اش از سوییس تهیه می‌شود و جدیدترین محصولی که در باریبیتال به بازار ارائه دادیم «فارموژل» نام دارد که یک مولتی ویتامینی است که حاوی جینسینگ غنی شده می‌باشد و در کنار مولتی ویتامین بودن، انرژی‌زا هم هست.
پایدار افزود :این محصول انرژی بسیار بالایی دارد به طوری که ما توصیه می‌کنیم صبح یا ظهر مصرف شود و عصر به بعد مصرف نشود ؛چرا که خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مدیر علمی باریج اسانس با تاکید بر اینکه فارموژل، فرمولی دقیقا مانند فارماتول دارد که فارماتول هم مواد اولیه‌اش از سوئیس خریداری می‌‎شد،تصریح کرد:در حال حاضر فارماتول در بازار وجود ندارد. به زودی ما یک خط تولید شیمیایی هم راه اندازی می‌کنیم و وارد عرصه داروهای شیمیایی هم خواهیم شد.
وی در مورد تهیه مواد اولیه گفت: ما درایران از ۱۳ اقلیمی‌که در دنیا وجود دارد ۱۱ اقلیم را داریم. این مورد به ما کمک کرده که ۹۵درصد ازمواد اولیه داروهای گیاهی را خودمان کشت و تولید کنیم.
پایدار با اشاره به اینکه ما هلدینگی هستیم که حدود ۱۰ شرکت زیر مجموعه دارد؛ خاطر نشان کرد:یک شرکت گلکاران داریم که کارش اسانس گیری، عصاره گیری و تهیه مواد اولیه است و شرکت های دیگری داریم که کار کشت را انجام می‌دهند.
وی افزود: ۵ درصد مواد اولیه که وارد می‌کنیم گیاهانی هستند که در ایران کشت نمی‌شوند. البته به خاطر اینکه این گیاهان قابلیت کشت در اقلیم کشور ما را ندارند و این واردات، ما را به چالش می‌‎کشد. بعضی محصولات که گیاهانش وارد می‌شوند به خاطر تحریم و مشکلات آن چند ماه است که تولید نمی‌شوند چون گیاهانش نیست و نمی‌توانیم به خاطر مشکلات وارد کنیم.
مدیر علمی شرکت داروسازی باریج اسانس با بیان اینکه از سازمان غذا و دارو قیمت‌های دستوری داریم ،اظهار داشت: در مورد گیاهان وارداتی نمی‌توانیم این قیمت ها را اعمال کنیم چراکه با واسطه می‌آید و قیمت بالا می‌رود. قیمت ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا کند.
پایدار در مورد دیگر مشکلات مربوط به این صنعت افزود: یکی دیگر از مشکلات ما بحث تخصیص ارز است. بحث بعدی تسهیلات وام هاست که بانک‌ها کمک نمی‌کنند. شرکت‌ها نمی‌توانند چک‌های ما را پاس کنند. در واقع ما دارو می‌سازیم و تحویل پخش می‌دهیم و آنها هم به داروخانه تحویل می‌دهند ولی داروخانه نمی‌تواند چک شرکت پخش را بدهد و در نتیجه شرکت پخش هم چک ما را پاس نمی‌کند ،چرا که داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی گران‌تر هستند.
وی در مورد مشکلات مربوط به بیمه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما، بحث تخصیص بیمه است. این داروها بیمه نیستند و افراد باید دو الی سه برابر بیشتر از داروهای شیمیایی پول بدهند. امیدوارم مدیران جدید سازمان غذا و دارو و همچنین وزارت بهداشت، بانک‌ها، رئیس بانک مرکزی و… در خصوص مشارکت‌ها مساعدت ویژه‌تری نسبت به قبل داشته باشند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true