×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
توسعه بازار پتروشیمی پردیس در آسیای شرقی و آفریقا/ معرفی محصول جدید پردیس به تجار خارجی

ششمین نمایشگاه توانمند‌های صادراتی در حالی به پایان رسید که شرکت پتروشیمی پردیس با برگزاری نشست های متعدد با هیئت های بازرگانی و نمایندگان تجاری کشورهای مختلف از قاره های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی به دستاوردهای چشمگیری از جمله توسعه بازار در آسیای شرقی و آفریقا دست پیدا کرد.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل پتروشیمی پردیس، ششمین نمایشگاه توانمند‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور تجار، بازرگانان، شرکت‌های داخلی و خارجی، سازمان‌ها و فعالان عرصه صادرات کشور، با هدف توسعه صادرات و فتح بازارهای جدید تجاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران به کار خود پایان داد.

تمرکز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، بر ارائه محصولات ارزآور بود؛ به شکلی که سال جاری در نمایشگاه ایران اکسپو با ۷ گروه کالایی محصولات ایرانی شامل: صنایع فولادی و معدنی، غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، خدمات فنی مهندسی و گروه پتروشیمی با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی و ارائه ۱۵۰۰ محصول دانش بنیان برگزار شد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران همزمان با اجلاس ایران و آفریقا در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه تجار ۱۰۰ کشور حضور داشتند و ۸۸ کشور علاوه بر تجار، مسئولان‌شان نیز از این توانمندی‌ها بازدید کردند. این نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با معرفی محصولات و دستاوردها در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی-مهندسی و پتروشیمی برگزار شد. حضور بیش از ۲۲۳۰ بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر از ۸۸ کشور جهان از دستاوردهای این نمایشگاه بود. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران حدود ۳ تا ۵ میلیارد یورو قرارداد تجاری در این نمایشگاه منعقد شده و این توافق‌ها در یک فرآیند یک تا دو ساله به قرارداد و ایجاد فرصت تجاری منجر می‌شود.

توسعه بازار در آسیای شرقی، مهمترین دستاورد پردیس از ایران اکسپو ۲۰۲۴

شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان عضوی از خانواده هلدینگ نفت و گاز پارسیان در کنار دیگر شرکت های زیرمجموعه این هلدینگ در سالن B38 پذیرای تجار، بازرگانان و هیئت های تجاری از کشورهای مختلف دنیا بود.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در گفت و گو با خبرنگاران درخصوص دستاوردهای پتروشیمی پردیس از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اظهار داشت: پتروشیمی پردیس با تولید ۳٫۲ میلیون تن اوره در سال دومین مجتمع دنیا و بزرگترین مجتمع تولید کننده اوره و آمونیاک در خاورمیانه است. در خلال برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو مذاکره ای با وزیر کشاورزی سریلانکا داشتیم، این کشور یک میلیون تن در سال اوره کشاورزی مصرف دارد و به توافق رسیدیم که ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن آن را در سال جاری از طریق پتروشیمی پردیس تأمین کنیم.
دکتر سیدمحمدرضا میری لواسانی افزود: پتروشیمی پردیس ۲٫۷ میلیون تن اوره صادراتی در سال تولید می کند که بخشی از آن به آمریکای مرکزی، اروپا، ترکیه و آفریقا صادر می شود، ما بازاری در آسیای شرقی نداشتیم و مهمترین دستاورد این نمایشگاه تفاهم با سریلانکا بود. با این اتفاق ردپایی از هلدینگ نفت و گاز پارسیان و شرکت سرمایه گذاری غدیر در آسیای شرقی خواهیم داشت.

در طول پنج روز برگزاری نمایشگاه، غرفه پتروشیمی پردیس میزبان مهمانانی از کشورهای چین، کامرون، هند، ازبکستان، تاجیکستان، عمان، اوگاندا، استرالیا، روسیه، پاکستان، افغانستان و نمایندگان ایرانی شرکت هایی از امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و عمان بود و پیشنهادات زیادی برای خرید اوره باکیفیت پردیس از سوی تجار و نمایندگان شرکت های بازرگانی دریافت شد که در حال بررسی است.
بخش عمده ای از مراودات تجاری ایران با آفریقا محصول اوره است و یکی از اهداف مهم پتروشیمی پردیس از حضور در این نمایشگاه توسعه بازار در بین کشورهای آفریقایی بود که توافقات اولیه ای نیز برای فروش محصول اوره به کشورهای آفریقایی حاصل شد.

بازدید های متعدد مسئولین از غرفه پردیس
سردار ابن الرضا مدیرعامل ساتا، سردار محمدنجار رئیس قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع، سردار صالح فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی و همکاری های ملی و فراملی ستاد کل نیروهای مسلح، دکتر عبوری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، دکتر علی عسکری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، اعضای هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت‌های پتروشیمی و دیگر مقامات رسمی، بخشی از بازدیدکنندگان غرفه مشترک هلدینگ نفت و گاز پارسیان و شرکت پتروشیمی پردیس در طول این نمایشگاه بود.
حضور دکتر میری لواسانی مدیرعامل پتروشیمی پردیس، معاون بازرگانی و مدیران و کارشناسان واحدهای فروش، تدارکات، روابط عمومی و منابع شرکت، غرفه پتروشیمی پردیس را به یکی از پرتردد ترین غرفه های نمایشگاه برای خریداران خارجی، تأمین کنندگان کالا و تجهیزات و اصحاب رسانه تبدیل کرده بود.
گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴) از هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدت پنج روز در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

برگزاری پنل بررسی وضعیت ارزآوری صنعت پتروشیمی/ بدهی ۲۵ همتی دولت به پردیس
پنل بررسی وضعیت ارزآوری صنعت پتروشیمی و اهمیت آن در کنترل بازار ارز در چهارمین روز از نمایشگاه ایران اکسپو با حضور سیدمحمدرضا میرلواسانی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس، رضا پدیدار نایب رییس فدراسیون صنعت نفت، احمد مهدوی ابحری دبیرکل انجمن صنفی صنایع پتروشیمی کشور و آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در غرفه دنیای اقتصاد برگزار شد.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس در این نشست اظهار کرد: در ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹٫۸ میلیارد خواهد رسید که مصرف غذایی را ۴۰ درصد افزایش خواهد داد. یکی از راهکارها استفاده از کود اوره است.
دکتر میری لواسانی گفت: ماده اولیه ما برای تولید کود اوره گاز طبیعی است، یکی از مهمترین چالش هایی که ما با آن روبرو هستیم قطعی گاز در فصل زمستان است، در سه سال گذشته از ۹۲ روز تا ۷۴ روز قطعی در سال را داشتیم که منجر شده ۳۰۰ هزار تن محصول را از دست بدهیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته با قطعی گاز ما تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار را از دست دادیم، با توجه به میزان سودآوری پتروشیمی پردیس که ۵۲ درصد است، ما حدود ۵۲ میلیون دلار سود خالص را از دست داده ایم و این ضرر بزرگی برای سهامداران خرد و کلان ماست.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس تأکید کرد: پردیس ۱٫۵ درصد از تولید کل اوره دنیا را در اختیار دارد و به تنهایی ۴۸ درصد اوره ایران را تولید می کند، با قطعی گاز تحمیلی، عملا سرمایه گذاران ما از سود حدودا ۲۴۰۰ میلیارد تومانی محروم می شوند.
وی درخصوص بدهی دولت به پردیس گفت: دولت در طی سال های ۹۸ تاکنون حدود ۲۵ همت به ما بدهی دارد و اگر بخواهیم ریال را به دلار صادراتی نیمایی در طول این سال ها در نظر بگیریم مبلغ این بدهی ۵۲۰۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که دولت به ما فرصتی بیش از ۱۵ روز برای پرداخت قبض گازمان نمی دهد. از طرف دیگر دولت یک شبه تصمیم میگیرد که دو درصد عوارض بگذارد تا این بدهی را از جیب خود ما بدهد!
دکتر میری لواسانی بیان کرد: ما زیر مجموعه ای به اسم پتروشیمی همت داریم که قرار است دی اکسید کربن منطقه را جمع آوری و با ایجاد ارزش افزوده به محصول اوره تبدیل کند. این پروژه دو دهم درصد در کاهش میزان آلایندگی کشور تأثیر دارد. اگر قطعی گاز زمستان نبود ما ۳۵۰ میلیون یورو بودجه مورد نیاز برای ساخت این پروژه را ذخیره داشتیم و نیازی به مراجعه به صندوق توسعه ملی نداشتیم. ما اگر از ترکمنستان گاز پیش خرید کنیم خیلی به صرفه تر از قیمتی است که دولت به ما گاز میفروشد.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس اظهار داشت: اگر بتوانیم مدیریت تعمیرات و نگهداری مان را از پی ام به سی ام و آر بی آی تبدیل کنیم، یک و نیم درصد از گازمان را ذخیره می کنیم و همین میزان ذخیره به تولید ما کمک می کند. باید ریسک های عملیاتی صنعت را حذف کنیم. نهاد ناظر ما باید نظارت درستی بر مصرف انرژی داشته باشد، با مدیریت انرژی می توان ۳ درصد از گاز را ذخیره نمود.

گفت و گوی زنده مدیرعامل پتروشیمی پردیس با شبکه چهار سیما
مدیرعامل پتروشیمی پردیس با حضور در استودیو ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، ایران اکسپو که بصورت زنده از شبکه ۴ سیما پخش شد، اظهار داشت: پتروشیمی پردیس با یک و نیم درصد از تولید آمونیاک و اوره دنیا توانسته به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوره و آمونیاک خاورمیانه و دومین در دنیا نقش مهمی در ارز آوری کشور داشته باشد.
میری لواسانی با اشاره به دستاورد جدید پردیس در تولید اوره جدید و سازگار با محیط زیست، گفت: براساس گزارش‌های IFDC نیتروژن به خوبی در خاک جذب نمی‌شود و ۳۳ درصد آن در لایه‌های مختلف خاک هدر می رود. برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات غیرقابل پیش بینی، پردیس به دنبال معرفی محصول جدید اوره‌ای است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی این است که نیتروژن به تدریج در خاک جذب نمی‌شود و به اکسید نیتروژن تبدیل می شود، محصول جدید پردیس به جذب تدریجی اوره در لایه‌های مختلف خاک کمک می‌کند.
محمدرضا میری لواسانی از آمریکای جنوبی، آفریقا و شرق آسیا بعنوان مقاصد مهم اوره پردیس نام برد و گفت: یکی از مشکلات ما ناترازی گاز در زمستان و قطع خوراک پتروشیمی است که تلاش کردیم با تعمیرات و نگه‌داری و افزایش بهره‌وری ۱۷۰ هزار تن تولید بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشیم.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس همچنین با رونمایی از برنامه جدید خود از تولید ماده‌ای خبر داد که در سال‌های آینده بیشتر از آن خواهیم شنید. وی ادامه داد: در حال حاضر اوره بعنوان محصول نهایی ما برای کشاورزی استفاده می‌شود اما تصمیم داریم با این برنامه بخشی از خام فروشی را به ادبلو تبدیل کنیم که سه برابر بیشتر ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true