×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - 15 مرداد - 1404  
true
true
استاد موسسه تحقیقات کمربند-جاده هنگ‌کنگ در دوره آموزشی اتاق تهران مطرح کرد کمربند جاده، آسان‌گری قدرتمند برای پیوند کشورهای اوراسیا

پروفسور الکساندر پیدچوسا، استاد موسسه تحقیقات کمربند-جاده هنگ‌کنگ، طی یک رویداد آموزشی عنوان کرد که ابتکار یک کمربند،یک جاده می‌تواند آسان‌گری قدرتمند برای فرآیندهای توسعه جهت افزایش اتصال و پیوند بین کشورها در اوراسیا عمل کند و توسعه اتصال و پیوند برای همه کشورهای مرتبط می تواند سودمند باشد مشروط بر‌آنکه، به صورت غیرسیاسی و در چارچوب یک سیاست واقعی توسعه یابد.

به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی ،در دومین جلسه دوره آموزشی بین‌المللی«ابتکار کمربند-جاده: فرصت ها و چالش ها برای بنگاه ها»که به زبان انگلیسی و طی چهار هفته به همت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران و موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران برگزار می‌شود،‌ پروفسور الکساندر پیدچوسا از موسسه تحقیقات جاده کمربند هنگ‌کنگ به معرفی اتصالات حمل و نقلی کمربند جاده و تحولات اخیر آن در زمان عدم قطعیت پرداخت.

او در این جلسه که با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت‌های مپنا، توانیر و بنگاه‌های بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برگزار شد، پروژه هایی که در اروپا، منطقه مدیترانه، آسیای مرکزی، آسیای غربی و آسیای جنوب شرقی در حال انجام است را تشریح کرد.

پروفسور الکساندر پیدچوسا، ابتکار کمربند و جاده را کاتالیزوری قدرتمند برای فرآیندهای توسعه جهت افزایش اتصال و پیوند بین کشورها در اوراسیا دانست و خاطرنشان کرد: توسعه اتصال و پیوند اوراسیا برای همه کشورهای این قاره می تواند سودمند باشد، در صورتی که به صورت غیرسیاسی و در چارچوب منطق سیاست واقعی توسعه یابد.

او در سخنان خود، سطوح بالای نرخ حمل و نقل کانتینری و قیمت های تولید کننده را از مشخصه های سال 2021 دانست و گفت:در سال‌های 2020-2021، ازدحام بندرهای جهانی و تأخیرهای پردازش همچنان برنامه‌های حمل و نقل کانتینری را مختل می‌کند. در نیمه اول سال 2021، در مجموع 7377 قطار باری در امتداد قطارهای باری راه آهن بین‌المللی چین-اروپا حرکت کردند که بیانگر افزایش سالانه 43درصدی است و طی این مدت 707 هزار کانتینر استاندارد بار حمل شد که بیانگر افزایش سالانه 52 درصد است.

الکساندر پیدچوسا، سپس به رونق صادرات اروپا به چین در سال 2021 اشاره کرد و گفت: واردات چین از آلمان با رشد تقریباً 30 درصدی به 70 میلیارد دلار رسیده است. هم چنین واردات چین از روسیه به رقم 41 میلیارد دلار و از ایتالیا به 18 میلیارد دلار رسیده است. سایر کشورهای اروپایی از قبیل مالت، پرتغال، یونان و اتریش، اروپای مرکزی و شرقی، کرواسی، مقدونیه، آلبانی، بوسنی، صربستان، رومانی، لهستان نیز شاهد افزایش صادرات به چین بوده اند. صادرات کشورهای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به چین 37 درصد افزایش یافته و به رقم 216 میلیارد دلار رسیده است. هم چنین واردات چین از آفریقا 46 درصد و از آمریکای لاتین 35 درصد افزایش یافته است.

استاد موسسه تحقیقات جاده کمربند هنگ‌کنگ بیان کرد که پکن در حال سرمایه گذاری نزدیک به 15 میلیارد دلاری در پروژه های جدید ریلی بین قاره ای است که چین را به اروپا متصل می‌کند و شامل راه آهن مسکو – کازان و راه آهن تهران – مشهد است که به چونگ کینگ متصل شده و در سمت غرب به راه‌آهن استانبول- آنکارا گسترش می‌یابد. این شریان‌های اصلی حمل و نقل کمربند- جاده، سپس از طریق راه‌آهن‌هایی وارد شهرهای مختلف اروپا از جمله سنت پترزبورگ، هلسینکی، ریگا، ورشو، برلین، پراگ، هامبورگ و لندن شده و به‌هم متصل خواهند شد.

وی افزود: اکثر حمل و نقل بین المللی باربری ریلی از طریق بنادر زمینی چین و مرزهای فدراسیون روسیه، قزاقستان و مغولستان انجام می شود که با کریدورهای ترانس-سیبری، ترانس- آسیا و ترانس- اروپا متصل می شود. قزاقستان، آذربایجان، گرجستان در حال ایجاد کریدور میانی هستند که مسیری جایگزین برای حمل و نقل اوراسیا خواهد بود و می تواند اتصال بین منطقه قفقاز، آسیای مرکزی و غرب آسیا را ارتقا دهد و پل زمینی ترانس- سیبری، زمان حمل و نقل بین ژاپن- اتحادیه اروپا را 50 درصد کاهش می دهد.

وی سپس به سایر ابتکارات اتصال در آسیای مرکزی پرداخت و با تشریح موقعیت مسیر ریلی چین – ایران گفت که کریدور جدید راه‌آهن چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران، امکانات لجستیکی را برای شرکت‌های حمل‏ونقل دریایی، عمدتاً برای کالاهای شرق چین فراهم می‌کند.

پروفسور الکساندر پیدچوسا، سپس کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) را بررسی کرد و گفت: این کریدور بخش غربی اتصال کلی آسیای مرکزی را تکمیل می‌کند و برای دسترسی هند به بازارهای منطقه ای و روسیه طراحی شده است. کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب به عنوان جایگزینی برای سوئز عمل کرده و زمان سفر را به 20 روز کاهش می دهد؛کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شبکه ای چند وجهی به طول 7200 کیلومتر متشکل از کشتیرانی، راه آهن و مسیرهای جاده ای برای حمل و نقل بار بین هندوستان، ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا است.

وی هم چنین خاظرنشان کرد که امکان ایجاد یک کریدور هندی-عربی مدیترانه ای برای ایجاد ارتباط چند وجهی میان بمبئی و اروپا از طریق بندر پیرئوس یونان وجود دارد. وی سپس به روند اتصال روسیه به ویتنام از طریق گانسو، چینگهای و یونان، اتصال سین کیانگ به دریای چین جنوبی از طریق کریدور زمینی-دریایی غربی، راه آهن جدید 620 مایلی چین-لائوس و نهایتا جاده ابریشم قطبی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، جلسات باقی‌مانده این دوره آمورشی با موضوعات «تامین مالی» پروژه ابتکار کمربند در ۲۴ آبان ماه و «چالش های سرمایه گذاری ها و مدیریت آن» طی روز سوم آذرماه امسال برگزار خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true