true

فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که با توجه به ضرورت شکلگیری شناخت درست مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی کشور از پروژه عظیم کمربند- جاده و مشارکت بالاتر در آن به منظور کسب منافع بیشتر، اتاق تهران با همکاری کالج چوهای هنگکنگ یک دوره آموزشی با همین موضوع برگزار میکند.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران ، مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق بازرگانی تهران با همکاری موسسه تحقیقات یک کمربند-یک جاده در کالج آموزش عالی چوهای در هنگکنگ و موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران برای بررسی و تبیین ابعاد طرح کمربند- جاده یک دوره آموزشی برگزار میکنند.
رئیس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: برگزاری این دوره آموزشی به منظور ایجاد تجربه آموزشی پربار و ارزشمند برای بخش دولتی و بخش خصوصی در مورد مگاپروژه کمربند-جاده، در دستورکار قرار گرفت. به نحوی که از دانش و تجربه غنی موسسه تحقیقات یک کمربند-یک جاده که در زمینه ابتکارات این طرح مطالعات زیادی داشته، بهره کسب کرده و به شناختی دست اول از این طرح و فرصتها و تهدیدهای آن دست یابیم.
فریال مستوفی با اشاره به ماهیت طرح «کمربند- جاده» توضیح داد: این پروژه یک برنامه بلندمدت سیاستگذاری و سرمایهگذاری بینقارهای است که هدف آن توسعه زیرساختها و تسریع در ادغام اقتصادی کشورها در مسیر جاده تاریخی ابریشم است. این طرح که ترکیبی از دو ابتکار کمربند اقتصادی (زمینی) جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن 21 است در سال 2013 توسط رئیسجمهور چین رونمایی شد و تا سال 2016 با نام «یک کمربند-یک جاده» شناخته میشد. بر اساس اسناد رسمی منتشر شده، هدف کمربند-جاده ارتقاء پیوستگی قارههای آسیا، اروپا و آفریقا و دریاهای مجاور آنها، ایجاد و تقویت مشارکت بین کشورهای حاشیه کمربند و جاده، برپایی شبکههای پیوستگی همهجانبه، چند لایه و ترکیبی و همچنین توسعه متنوع، مستقل، متوازن و پایدار در این کشورهاست.
او افزود: اگرچه کمربند-جاده یک ابتکار جهانی است اما تمرکز عمده آن بر کشورهای آسیا، شرق آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه است یعنی مناطقی که عمدتاً از بازارهای نوظهور تشکیل شده است. ایران یکی از کوتاهترین مسیرهای زمینی از سوی شرق به سمت اروپا و بالعکس است و بهترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد به شمار میرود؛ ایران با بهرهگیری از این موقعیت استراتژیک و مزیت بالقوه خود و در صورتی که آن را به مزیت بالفعل پیوستگی و اتصال مبدل کند، میتواند منافع بسیاری را به دست آورده و جایگاه اقتصادی خود را در سطح منطقهای و جهانی افزایش دهد که این مهم، مستلزم درک واقعیتها، بهرهگیری از فرصتها و کسب آمادگیهای لازم برای رقابت و همکاری با رقبای منطقهای و بینالمللی است. از سوی دیگر این ابتکار میتواند تـأثیر بسزایی در تعمیق همگرایی اقتصادی و به تبع آن، تأمین امنیت در منطقه خاورمیانه ایفا کند. بنابراین لازم است فرای حب و بغض نسبت به چین، به شناخت درستی از آن دست پیدا کنیم.
به گفته او، در صورت عدم آگاهی و شناخت درست و عمل به موقع و همراهی و همکاری بخش خصوصی و دولتی و همچنین افکار عمومی کشور، حضور یا عدم حضور در این ابتکار، نمیتواند به دستاورد مناسبی برای کشور تبدیل شود.
مستوفی با بیان اینکه در رابطه با ابتکار کمربند-جاده اطلاعات گسترده و پراکندهای در سطح رسانهها و اینترنت وجود دارد که عموماً دانش عمیقی و کاربردی ایجاد نمیکند، ادامه داد: برای این منظور در مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق بازرگانی تهران با همکاری موسسه تحقیقات یک کمربند-یک جاده در کالج آموزش عالی چوهای در هنگکنگ و موسسه آیتک برگزاری یک دوره آموزشی در این زمینه را در دستورکار قرار دادیم تا مدیران مرتبط دولتی و بخش خصوصی را نسبت به منافع این پروژه بیشتر و عمیقتر آگاه کنیم.
او افزود: با درنظر گرفتن این مگاپروژه و با توجه به مناقشه چین و آمریکا، ظرف چند سال آتی، صحنه جهانی دگرگون خواهد شد و برای بنگاههای ایرانی مفید است تا از قبل برای آن آماده شوند. فعالان بخش خصوصی کشور با درک جامع از چین و این ابتکار و آگاهی از آخرین تحولات آن در دوران پس از همهگیری کرونا، میتوانند فرصتهای اقتصادی را برای بخشهای متناظر خود کشف کنند. هم چنین بخش دولتی در صورتی که میخواهد در این طرح حضور داشته باشد با شناخت درست از این طرح، باید ابتکار عمل را به دست گرفته و آن را به فرصتی برای جبران عقبماندگیهای گذشته تبدیل کند. در واقع، میزان پویایی ایران در پیوستن به کمربند اقتصادی جاده ابریشم، جایگاه کشور را در طرح مزبور تعریف خواهد کرد.
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=54297
true
true