- ۲۳ مهر ۱۴۰۴
- اقتصاد کلان , انتخابات , بازرگانی , بانک , برگزیده , به روایت تصویر , بورس و بازار سرمایه , بیمه , خودرو , رهبر , روزنامه , صنعت و معدن , عکس , فناوری اطلاعات و ارتباطات , مهمترین , نساجی , نفت و انرژی , ویدئو , ویژه , ویژه های خبری , پتروشیمی , کار و تعاون , گزارش , یادداشت
- کد خبر 123055
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
سایز متن /
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه و اجلاس بینالمللی شهر پایدار،او در ابتدای گفتوگو اظهار داشت:هلدینگ بینالمللی بازرگانی وهاب فعالیت خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده و از سال ۲۰۱۰ با نام تجاری Wahab در کشور قطر بهصورت رسمی توسعه یافت. از سال ۲۰۱۷ در ترکیه و از ۲۰۲۰ نیز در ایران فعال شدهایم. امروز این هلدینگ در حوزههای متنوعی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، مواد معدنی، صنایع ساختمانی، غذایی، کشاورزی، شیمیایی و پلیمری فعالیت دارد.
وی افزود: بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت ما در زمینه سربارههای فولاد و آهن متمرکز است؛ محصولی که در ایران متأسفانه به عنوان ضایعات طبقهبندی میشود، در حالی که در کشورهای توسعهیافته از ارزش بالایی برخوردار است. سربارهها در هفت حوزه مختلف کاربرد دارند؛ از جمله در زیرسازی جادهها که موجب افزایش عمر مفید تا ۶ برابر، کاهش لغزندگی و هزینههای نگهداری میشود، همچنین در ساخت سازههای سنگریزهای، خشکسازی آب دریا برای احداث جزایر مصنوعی (مانند جزیره مروارید قطر که تأمین آن بر عهده ما بود) و حتی در صنعت سیمان که کیفیت کلینکر را تا ۸۰ درصد افزایش میدهد.
دکتر مشهدی یکی از مهمترین دستاوردهای این مجموعه را تولید کود سرباره دانست و گفت: کود سرباره محصولی نوین است که تاکنون تنها در آمریکا و بریتانیا تولید شده بود. ما به عنوان سومین مجموعه در دنیا موفق به تولید آن شدیم. این کود میتواند زمینهای اسیدی و غیرقابلکشت را احیا و حاصلخیز کند. بسیاری از دشتهای ایران با استفاده از این فناوری میتوانند دوباره به زمینهای کشاورزی تبدیل شوند، اما متأسفانه در کشور ما هنوز این محصول در رده ضایعات قرار دارد و از حمایت کافی برخوردار نیست.
وی در ادامه با اشاره به بیتوجهی دستگاههای داخلی نسبت به این ظرفیت افزود: در حالیکه کشورهایی مثل پاکستان واردکننده بزرگ سرباره از ایران هستند، متأسفانه وزارت راه و شهرسازی ما از این ظرفیت بیاطلاع است. این در حالی است که ایران میتواند با بهرهگیری از این مواد، زیرساختهای جادهای و ریلی خود را با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر توسعه دهد.»
دکتر مشهدی با تأکید بر اهمیت حمایت از صادرات در شرایط تحریم گفت:
«در کشورهای دیگر، صادرکننده تنها با اعلام قصد صادرات، با حمایت کامل دولت مواجه میشود؛ اما در ایران صادرکنندهها با موانع متعدد و بروکراسی پیچیده روبهرو هستند. ما انتظار نداریم امتیاز خاصی داده شود، تنها اجرای صحیح قوانین موجود میتواند بزرگترین حمایت از تولید و صادرات باشد.
وی در ادامه به نقش نمایشگاه شهر پایدار اشاره کرد و تصریح نمود:
«نمایشگاه شهر پایدار فرصتی است تا شهرداریها، مناطق آزاد و نهادهای عمرانی کشور با فناوریهای نوین آشنا شوند. اما سؤال این است که آیا شهرداریها فقط برای نمایش حضور پیدا میکنند یا برای استفاده واقعی از فناوریها؟ ما در این نمایشگاه حضور یافتیم تا اعلام کنیم محصولی داریم که میتواند کیفیت جادهها، ایمنی راهآهن، سلامت محیطزیست و حاصلخیزی خاک کشور را بهبود بخشد. این فناوریها باید از مرحله معرفی فراتر رفته و در پروژههای شهری و ملی مورد استفاده قرار گیرند.»
او در پایان خاطرنشان کرد:یکی از نتایج مثبت حضور در نمایشگاه، طرح موضوع سرباره در سطح ملی بود؛ بهگونهای که مستندات فنی ما هماکنون به مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاستجمهوری ارسال شده و طی هفته آینده جلساتی با وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران برای پیگیری و رفع موانع صادراتی برگزار خواهد شد. هدف ما این است که ظرفیتهای داخلی کشور در سطح بینالمللی به ارزش واقعی خود برسند.














