true

به گزارش خبرطلایی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، هفتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی توسط انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی با همکاری مراکز دانشگاهی، صنعتی و اداری کشور با موضوع “نقش فناوری های نوین در آموزش و یادگیری منابع انسانی” در مرکز همایش های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
بنا به این گزارش، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پنل تخصصی تحول دیجیتال در این کنفرانس درخصوص آموزش عالی در عصرتحول دیجیتال به سخنرانی پرداخت.
وی درخصوص این که چه چیزی تحول دیجیتال نیست، اظهار داشت: انجام توليد به روش سنتي و راهاندازي يك وبسايت فروش، یا تجهيز بدون استراتژي زيرساختهاي فناوري اطلاعات، تحول ديجيتال نيست. آنلاين كردن برخي فعاليت هاي سنتي كسب و كار، همچنین ديجيتالي كردن تجربه مشتري، تحول ديجيتال نيست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن معرفی کتاب نقشه راه تحول دیجیتال یادآور شد: ديجيتالي شدن مستلزم يك تحول فكري و عملي از چارچوبهاي سنتي به سمت پارادايمهاي جديد كسبوكار است. به همين نسبت، تحول ديجيتال فقط يك موضوع فناورانه نيست، بلكه لازمه آن تغيير ذهنيت، شيوه تفكر و اتخاذ استراتژيهاي جديد در كل زنجيره ارزش است. براي آنكه يك كسبوكار به معني واقعي دچار تحول ديجيتال شود، بايد در مدل كسبوكار خود، شيوه تعامل با مشتريان و ساير ذينفعان، شيوه خلق و انتقال ارزش، نوآوري و بسياري از پارادايمهاي ديگر بازانديشي كند.
وی افزود: تحول دیجیتال یعنی خروج از وابستگی به مسیر چرا که سازمان ها معمولا در نیمه عمر دچار یک وابستگی به مسیر می شوند و این وابستگی میتواند نهادها را «ناکارآمد» کند، سازمان های وابسته به مسیر بهسادگی و بهسرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.
کیانی بختیاری تصریح نمود: تحول دیجیتال یعنی دوسو توانی که منظور از دوسو توانی یعنی توانایی کار کردن با هر دو دست چپ و راست و به طور همزمان و برابر. دووجهی بودن یک سازمان یعنی توانایی بهرهبرداری از وضع موجود و همزمان اکتشاف افق های جدید برای موفقیت.
وی تاکید کرد: تحول دیجیتال یعنی ارتقاء شايستگيها که از یک سو شامل شايستگيهاي سازماني نظیرچابكي؛ نوآوري باز؛ فرهنگ بهاشتراكگذاري دانش و انعطافپذيري می شود و از سوی دیگر دربردارنده شايستگيهاي فردي همچون ارزشآفريني از داده ،مهارتهاي خلق داده، دادهكاوي، تجزيه و تجليل داده ؛چندمهارتي بودن و خلاقيت است.
کیانی بختیاری در ادامه با بیان این نکته که تحول دیجیتال یعنی پذیرش مولفه های انقلاب صنعتی چهارم، به تشریح مقوله انقلاب صنعتی چهارم در عصر تحول دیجیتال؛ مولفه های بنیادین و برخی از فناوری های مورد توجه در آن پرداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به موضوع شکل گیری شیوه نوین کسب و کار در عصر مجازی پرداخت و در خصوص گروه های شغلی مورد تقاضا در صنعت 4.0 یادآور شد: در صنعت 4.0 شغل های نوظهوری مثل طراح اكوسيستم سايبري؛ متخصص کلان داده و تحليل داده؛ آموزشدهنده ربات؛ معمار فرهنگ مجازي؛ يكپارچهساز هوش مصنوعي، دادهها و استعدادها؛ طراح پلتفرم های کسب و کار؛ طراح پلتفرم ها و اکوسیستم آموزشی؛ متخصص شبکه و زنجیره های بلوکی؛ متخصص تولید ارز دیجیتال، متخصص مدیریت شبکه های اجتماعی و… پدید می آیند.
وی ضمن طبقه بندی نسل ها در ایران و جهان اظهار داشت: بیش از یک چهارم جمعیت در کشور متعلق به متولدین سال 1370 به بعد یا اصطلاحا نسل Z است که دارای نیازهای آموزشی جدیدی است که باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.
کیانی بختیاری با مقایسه نسل های مختلف آموزش گفت: در حالی که کاربرد رایانه و اتصال به اینترنت و ارسال پیام های الکترونیکی مختص نسل سوم است، ویژگی نسل چهارم آموزش بازیابی اطلاعات و دارا بودن ظرفیت تعاملی می باشد که در نسل پنجم آموزش جای خود را به الگوی یادگیری هوشمند و انعطاف پذیر، هوش مصنوعی و تحول دیجیتال خواهد داد.
وی در خصوص آینده بازار کار با بیان این نکته که 15 شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمیدانند تصریح کرد: اقتصاددانان پیشبینی کردهاند که این روند به مرور زمان همه گیر شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی آینده بازار کار را تغییر مسیر از مدرک گرایی به خلاقیت گرایی دانست و اظهار داشت: ساختار کسب و کار ها در عصر تحول دیجیتال پلتفرمی خواهد بود چرا که پلتفرمها با تسهیل تراکنشها ارزش ایجاد میکنند، درحالیکه کسبوکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را میکنند. به بیان دیگر، پلتفرمها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق میکنند.
وی درباره آموزش در انقلاب صنعتی چهارم و ویژگی دانشگاه های دانشگاههای هوشمند پلتفرمیک گفت: در این دانشگاه ها شاهد افزایش ارتباط بین تمام طرفهای درگیر در زنجیره ارزش آموزش عالی ( دولت، صنعت، دانشگاه، مردم، محیط زیست و …) و توسعه اکوسیستم آموزشی و نوآوری؛ ارائه مدارک بینرشتهای، چند رشتهای و فرا رشتهای و همچنین آموزش به عنوان خدمت هستیم و موسسات آموزش عالی با مسئولیت اجتماعی مشخص و ذینفعان متعدد فعالیت می کنند.
کیانی بختیاری با بیان این نکته که در عصر تحول دیجیتال تغييراتی در حوزه آموزش و يادگيري اتفاق می افتد، تاکید کرد: در تحول دیجیتال پیدایش يادگيري مادام عمر و وراي مرزهاي زماني و مكاني خواهد بود. علاوه بر این شاهد پويايي نقش استاد و شاگرد و تعویض نقش آنها در زمانهاي مختلف و پیدایش دانشگاه نسل چهارم و مبتني بر مسوليت اجتماعی و حل مسائل واقعي جامعه و محيط پيراموني خود، خواهیم بود.
وی تصریح نمود: در شیوه های آموزش نیز تغییراتی اتفاق می افتد از جمله اینکه ارائه مطالب آموزشي در سطح گسترده و بدون هيچگونه محدوديت در هر زمان و مكان و رايگان خواهد بود و يادگيري و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعي و ملموس انجام می شود. همچنین يادگيري از طريق شبكهها و انتقال تجارب صورت می پذیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن معرفی بهترین ارائه دهندگان کسب و کار پلتفرمی آموزش در جهان در خصوص سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی اظهار داشت: یکی از جدیدترین آموزش های موثراستفاده از مفاهیم مرتبط با بازی در طراحی دورههای آموزشی است. در هم آمیزی فناوری اطلاعات، سیستم های شبیه سازی و ارائه بازخورد فوری، باعث ایجاد یک فرصت عالی برای افزایش بازدهی آموزش و یادگیری افراد در مسائل شبیه به محیط واقعی کسب و کار میشود و دانشگاه های معتبر جهان در این زمینه دستاوردهای قابل توجهی دارند.
وی از تکنولوژی واقعیت مجازی و تورهای مجازی بازدید بعنوان دیگر سیستم های کمک آموزشی الکترونیکی یاد کرد.
کیانی بختیاری در خصوص اقدامات تحولي مورد نياز براي رسيدن به آموزش پویا برای نسل آينده اظهار داشت: به مديران، اساتيد و دانشجويان نسبت به اين تغييرات و لزوم همراستايي برنامهها با تحولات آگاهي بخشي موثر صورت پذیرد.همچنین شناخت دقيقی از تغييرات و دگرگونيهاي مورد نياز بعمل آید و نقشهراه تحول صنعت آموزش عالي مطابق با آن تدوین گردد.
وی افزود: لازم است در نوع نگرش به دانشجو از انباره اطلاعات به عامل تغيير و حل مسائل و معضلات كشور براساس رويكردهاي ابتكاري و خلاقانه تغییر صورت گیرد و بسترهاي سختافزاري / نرمافزاري / مغزافزاري و سازمان افزاري در زیست بوم آموزش عالي و توسعه آموزش های پلتفرمی و مجازی آماده سازی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان تاکید نمود: علاوه بر این به روزآوري و متناسب سازي محتواي آموزش و روش ارائه براي تربيت جامعه نخبه كشور براي مواجهه با تغييرات شگرف آتي در سطح كسب و كار ، صنعت و جامعه صورت پذیرد.
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=12046
true
true