×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - 17 مرداد - 1404  
true
true
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور مطرح کرد  حجم بازار لوازم یدکی خودرو مشخص نیست

به گفته محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، اگرچه عنوان شده است که لوازم یدکی خودرو، در رتبه نخست کالاهای قاچاق ورودی قرار دارد اما مشخص نیست چه میزان از این کالاها از خارج به کشور قاچاق شده و چه میزان از آنها توسط واحدهای زیرزمینی و غیررسمی در داخل کشور تولید شده است.

به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی ، بر اساس آنچه، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است، از نظر کشفیات مظنون به قاچاق در سال۱۴۰۰، رتبه اول مربوط به لوازم یدکی خودرو است و پس از آن مواد غذایی بیشترین سهم از کل کشفیات قاچاق را دارد. او البته توضیحی در مورد ارزش کالاهای قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو ارائه نکرده و البته در بخش دیگری از سخنانش گفته که بسیاری از این کالاها، تولیدات داخلی هستند که به‌صورت زیرپله‌ای رنگ‌آمیزی یا ترمیم می‌شود و با برندهای خارجی و ممنوعه در بازار به فروش می‌رسد.

در همین رابطه، محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد: مساله‌ای که در ارزیابی این میزان قاچاق مکشوفه وجود دارد، این است که مشخص نیست چه میزان از این کالاها از خارج از کشور وارد شده و چه میزان به صورت غیر رسمی و زیرزمینی در ایران تولید شده است. به بیان دیگر، اگر کالایی را به عنوان کالای غیرقانونی کشف می‌کنند، ممکن است، این کالا به صورت قاچاقی وارد کشور شده یا به طور غیررسمی و توسط واحدهای فاقد مجوز در داخل کشور تولید شده باشد.

او افزود: صبح یک‌شنبه 22 خردادماه امسال، جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی برای چاره اندیشی در مورد مقابله با قاچاق لوازم یدکی خودرو در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و یکی از پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد، آن بود که کالاهای قاچاق از مواردی که در داخل تولید شده است، تفکیک شود تا تصمیمات بعدی متناسب با نتیجه این بررسی اتخاذ شود.

نجفی منش، با بیان اینکه مبارزه جدی در مورد قاچاق لوازم یدکی خودرو آغاز شده است، افزود: در حال حاضر مساله‌ای که وجود دارد، آن است که حجم بازار لوازم یدکی در ایران مشخص نیست؛ بنابراین، در جلسه مذکور مقرر شد که به موجب همکاری مجموعه ایساکو، سایپا یدک و انجمن همگن قطعه سازان، حجم بازار لوازم یدکی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود، چه میزان از این بازار از محل تولید داخل و چه میزان از ناحیه تولید تقلبی و قاچاق تامین می شود.

او گفت: در عین حال باید این فرهنگ بر جامعه حاکم شود که مردم در زمان خرید کالا از اصالت آن اطمینان حاصل کنند. یکی از پیامدهای غفلت از این اصل مهم آن است که در صورت خرید کالای تقلبی و بروز حادثه، کسی جوابگو نخواهد بود. بنابراین مردم در زمان خرید باید کد رهگیری و شناسه کالا را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس کمیسیون «بهبود محیط کسب‌و کار و رفع موانع تولید» اتاق تهران گفت: در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فیلمی به نمایش درآمد که در‌ آن نشان می‌داد، افرادی یخچال های قدیمی را بازسازی کرده و به عنوان یخچال نو به فروش می رسانند. بنابراین، در چنین شرایطی، احراز هویت کالا بسیار حائز اهمیت است.

او سپس به تصمیمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با عرضه کالاهای قاچاق یا تقلبی اشاره کرد و گفت: در حوزه لوازم یدکی خودرو، دو کالا شامل باتری و لاستیک خودرو مشمول دریافت کد شناسه و کد رهگیری بودند و اکنون مقرر شد که 55 کالای دیگر که توسط 173 شرکت داخلی تولید می شود، نسبت به دریافت شناسه و کد رهگیری اقدام کنند.

به گفته نجفی منش، حدود یک هزار و 500 شرکت در ایران قطعه و لوازم یدکی خودرو تولید می کنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


true