true

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران میگوید، فرسودگی ناوگان ایرانی مانع از ورود آنها به برخی بازارهای بینالمللی شده است.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران با تاکید بر اینکه «ضعف کشور در حوزه حمل و نقل، آن را از بازارهای بین المللی و حتی منطقهای دور میکند» یکی از الزامات حمایت از تولید را «تقویت و نوسازی ناوگان حملونقل» عنوان کرد.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، سیده فاطمه مقیمی گفت: آنچه در نامگذاری سال1400 مورد تاکید قرار گرفتهاست، بی تردید بدون توجه به «توسعه و تقویت حمل و نقل» محقق نمیشود. همانگونه که پشتیبانی و مانع زدایی از تولید بدون تسهیل صادرات معنا پیدا نمیکند و وقتی پای صادرات به میان میآید، اهمیت حمل و نقل و لجستیک آشکار میشود.
او یکی از چالشهای عمده در حوزه حملونقل را عمر بالا و فرسودگی ناوگان ترانزیتی کشور عنوان کرد و توضیح داد: میانگین عمر ناوگان ایرانی حدود 20 سال است و به گفته مقامات ۵۵ هزار دستگاه کامیون بالای ۴۰ سال در جاده ها در حال تردد هستند. این کهولت، منجر به لختی ناوگان ایرانی در بازارهای صادراتی شده و علاوه بر آثاری که بر قیمت و کیفیت کالای صادراتی و نیز رقابت پذیری آن میگذارد، آثار سوء زیستمحیطی نیز در پی خواهد داشت و به سبب اعمال استانداردهای اجباری، بخشی از این کامیونها اجازه ورود به برخی بازارهای بین المللی را ندارند.
عضو هیات رئیسه اتاق تهران افزود: به رغم تاکیدات قانونی از جمله در قانون هدفمندسازی یارانه ها که در آن دولت مکلف شده 30 درصد از منابع حاصل از اجرای این قانون را به گسترش و بهبود حمل و نقل عمومی اختصاص دهد، اجرای این مواد قانونی گویی به دست فراموشی سپرده شده است. از طرفی تحریمها و عدم دسترسی تولیدکنندگان داخلی به قطعات، تولید داخلی را با موانعی مواجه کرده و از سوی دیگر برخی مانع تراشیها و البته باز هم مسایل ناشی از تحریمها، واردات کامیون را با کندی رو به رو کرده است؛ نتیجه آنکه اکنون نوسازی ناوگان چنان با آهستگی پیش میرود که وزیر راه و شهرسازی نیز به آنچه «کاهلی در نوسازی ناوگان»مینامد، اذعان کردهاست.
او گفت: مساله این است که بررسی شاخصهایی که از طریق آن، ناوگان حملو نقل اعم از جادهای، ریلی، هوایی و دریایی در عرصه بین المللی مورد ارزیابی قرار میگیرند، جز ناامیدی عایدی دیگری برای فعالان اقتصادی ایرانی ندارد. نکته حائز اهمیت آنکه، تقویت و توسعه ناوگان حمل یکی از ابزارهای کلیدی برای حفظ بازارهای کنونی و ورود به بازارهای جدید قلمداد میشود؛ در این شرایط، تقویت تولید ناوگان در داخل منطبق با استانداردهای بین المللی و تسهیل واردات کامیون به صورت توامان باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد. از این رو، کاهش تعرفهها، اصلاح و سادهسازی واردات کامیون توسط بخشخصوصی و سرمایه گذاری این بخش در توسعه ناوگان باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.
او تاکید کرد که ضعف کشور در حوزه حمل و نقل، آن را از بازارهای بین المللی و حتی منطقهای دور می کند. اگرچه فعالان اقتصادی برای صادرات محصولات خود با مشکلاتی نظیر تحریم نیز دست به گریبان هستند، اما انتظار این است که دستکم نسبت به رفع موانع و کاستیهایی که از طریق سیاستگذاری صحیح قابل حل است، اقدام شود.
مقیمی با بیان اینکه «یکی از مصادیق حمایت از تولید، رساندن مصحولات ساخته شده به بازارهای هدف است» ادامه داد: بازار هدف جایی شکل میگیرد که در آن ناوگانی وجود داشته باشد. به بیان دیگر بسترسازی برای تولید رقابت پذیر و جابه جایی آن به سمت بازارهای هدف از جمله مطالبات بخش خصوصی از دولت است.
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=44392
true
true