- ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
- فناوری اطلاعات و ارتباطات
- کد خبر 22925
- بدون نظر
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
true
true
true
true
سایز متن /
true

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه ایران رتبه اول ارائه خدمات پستی در خاورمیانه را دارد، افزود: در ارائه این خدمات در بین ۴۰ کشور نخست دنیا جای گرفتهایم.
به گزارش اقتصادطلایی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، حسین نعمتی در جریان بازدید از ایرنا که به مناسبت روز خبرنگار انجام شد، با تشریح فعالیتهای شبکه پستی در دروان شیوع کرونا، گفت: از پنج ماه قبل به دلیل نیاز مردم و کسب و کارها به استفاده از سرویسهای پستی در دوران فراگیری کرونا، بهصورت ویژه در بحثهای مربوط به حوزه پستی درگیر شدیم.
وی خاطر نشان کرد: البته استقبال از خدمات پست، صرفا مربوط به ایران نیست و این روند در تمام دنیا به همین شکل پیش میرود. در این بین سرعت جهش از پست نامه به سمت بسته و امانت افزایش یافته است.
سهم ۲۲ درصدی پست از بستهبندیهای کشور
معاون وزیر ارتباطات افزود: زمانی سهم پست از بسته بندیهای کشور تنها دو درصد بود اما امروز این سهم به ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در گذشته عمده فعالیت پست به جا به جایی نامه، قبض و بستههای کم حجم معطوف بود و برای هر استان روزانه یک کامیون بسته ارسال میشد، اما الان این حجم روزانه به پنج برابر رسیده است.
نعمتی تصریح کرد: حجم مرسولات پستی معمولا از اواسط سال افزایش پیدا میکند و در پایان سال به اوج خود میرسد. اسفند سال گذشته دوره پر کاری را پشت سر گذاشتیم و به طول مثال برای استان خراسان رضوی روزانه ۵۰ کامیون رهسپار شد که حجم بسیار سنگینی بود.
او با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا توانستیم به عنوان اولین کشور تمبر یادبودی را به مناسبت قدردانی از کادر درمانی کشور منتشر کنیم، اضافه کرد: تمبر، سفیر بدون مرزی است که در اقصی نقاط دنیا در حال رفت و آمد است و برای آن محدودیتی وجود ندارد؛ اما اکنون به دلیل پیشرفت فناوری اطلاعات، سهم آن کمتر شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست به جایگاه پست ایران درمیان کشورهای دیگر دنیا اشاره کرد و افزود: ترکیه رتبه اول خاورمیانه در حوزه پستی را داشت و با اقدامات خوبی که در پست ایران انجام شده است اکنون ما در رتبه اول قرار گرفتهایم. در دنیا نیز در بین ۴۰ کشور نخست قرار داریم.
جابجایی سالانه ۳۰۰ میلیون بسته و مرسوله
رییس هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: آفتی که در کشور ما وجود دارد این است که اقدامات بسیاری از سازمان های و شرکت های دولتی و خصوصی ماهیت پستی دارد و به معنای واقعی کار پستی به شمار می آید. در حالیکه در بسیاری از کشورهایی که شبکه پستی موفقی دارند، صفر تا صد اغلب کارها به پست واگذار میشود.
وی اضافه کرد: پیکها، افراد و کسب و کارها الان کارهای مربوط به پست را نیز انجام میدهند، اما فرآیند واقعی پست این است که مرسولات از نقطه مبدا به نقطه مقصد برسد و تمام فرآیند قبول و تجزیه، رهسپاری، توزیع و تحویل توسط یک مجموعه صورت بگیرد.
سامانه غرامت برای دریافت خسارات
نعمتی عنوان کرد: سرانه تعداد بستههایی که افراد ارسال میکنند سالانه هشت عدد است که ممکن است تا ۵۰-۶۰ بسته نیز برسد. به این ترتیب در هر سال متوسط ۳۰۰ میلیون بار، بسته و مرسوله از طریق شبکه پستی جابهجا میشود که هر کدام از آنها تقریبا ۱۶ مرتبه دست به دست میشوند. این آماری است که میزان درگیری شرکت ملی پست را نشان میدهد.
وی گفت: امروزه جنس کار تغییر پیدا کرده است. در گذشته صرفا قبض و نامه جا به جا میشد و افراد برای دریافت قبض خیلی عجله نداشتند؛ اما امروز کالاهای مهم و لوکس خود را بهصورت آنلاین خریداری میکنند و برای دریافت آن عجله دارند. همین مساله اهمیت پست را از گذشته بیشتر کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست تصریح کرد: سازوکاری را برای دریافت خسارات مردم از پست، تحت عنوان سامانه غرامت راهاندازی کردهایم تا اگر به هر دلیلی بستهای دیر رسید یا مخدوش، معیوب و مفقود شد بتواند غرامت آن را دریافت کند. درگذشته بحث پرداخت غرامت نیاز به مراجعه حضوری داشت اما اکنون تمام این فرآیند بهصورت الکترونیکی انجام میشود.
true
true
https://eghtesadtalaei.ir/fa/?p=22925
true
true