×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - 11 شهریور - 1404  
true
true
چابهار ؛ سکوی پرش ایران زمین به سوی تجارت جهانی

چابهار می‌تواند ایران را به حلقه‌ای کلیدی در اتصال آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، چین و اوراسیا تبدیل کند و پروژه‌های حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی در حال تکمیل است تا زیرساخت‌های مورد نیاز این جایگاه جهانی فراهم شود.
محمدسعید اربابی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهاردر حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، در گفتگو با اقتصادطلایی با اشاره به موقعیت استراتژیک چابهار اظهار کرد: این منطقه به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ظرفیت آن را دارد که به حلقه‌ای مهم در اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، چین و اوراسیا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه چند محور اساسی در حوزه حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی تحت نظر و در حال برنامه‌ریزی است، افزود: در حوزه دریایی، همکاری‌های گسترده‌ای با سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است و در بخش حمل‌ونقل زمینی نیز پروژه‌های مسیر چابهار ـ ایرانشهر و چابهار ـ کرمان در حال تکمیل است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه بازدید اخیر رئیس‌جمهور از مسیر چابهار به زاهدان نشان‌دهنده اهمیت ویژه این کریدور است، تصریح کرد : پیش‌بینی می‌شود تا نیمه نخست سال ۱۴۰۵ بهره‌برداری کامل از پروژه‌های زمینی این حوزه انجام شود.
وی با اشاره به تحولات حوزه حمل‌ونقل هوایی نیز گفت: ترمینال جدید فرودگاه چابهار از محل منابع داخلی این سازمان ظرف دو تا سه ماه آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید که این اقدام می‌تواند تحولی جدی در زیرساخت‌های کلان منطقه ایجاد کند.
اربابی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این بندر تأکید کرد: تاکنون قراردادهایی به ارزش ۸۰ میلیون دلار توسط جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار اجرایی شده و قرارداد ۱۲۰ میلیون دلاری دیگری نیز با کشور هند به امضا رسیده است.
وی با بیان اینکه سایر تعهدات مالی هند نیز در آینده نزدیک محقق شود تا نقش چابهار در دسترسی به بازارهای بزرگ چین و پاکستان بیش از پیش تقویت گردد ابراز امیدواری واذعان کرد : در حال حاضر تفاهمنامه‌ای میان منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلی در شمال کشور به امضا رسیده است.
اربابی درباره این تفاهم‌نامه اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی به دلیل همجواری با کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان جایگاهی کلیدی دارد و از سوی دیگر چابهار به اقیانوس هند و دریای عمان متصل است. با این تفاهمنامه، مسیر چابهار ـ انزلی به عنوان بخشی از کریدور شمال ـ جنوب فعال خواهد شد و امکان اتصال متقابل میان کشورهای حوزه خزر و اقیانوس هند فراهم می‌شود.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید براینکه فعال‌سازی این مسیر نیازمند همکاری و هم‌افزایی هر دو منطقه آزاد است تا زیرساخت‌ها با سرعت بیشتری تکمیل شوند، ادامه داد: این کریدور می‌تواند به‌طور مستقیم به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) متصل شود و مسیر جدیدی برای اتصال این کشورها به منطقه آزاد انزلی و در ادامه به جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای شمالی ایجاد کند.
اربابی با اشاره به اینکه ، یکی از برنامه‌های در دست اجرا، ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران و پاکستان در نقطه صفر مرزی است، تصریح کرد : این طرح اقدامی بسیار راهبردی است که می‌تواند مسیر راه‌آهن سراسری ایران را به مرز پاکستان متصل کند و بازار بزرگ بیش از یک و نیم میلیارد نفری چین و پاکستان را به ایران نزدیک‌تر نماید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهمیت نمایشگاه حمل‌ونقل و لجستیک گفت: برگزاری این نمایشگاه فرصتی ارزشمند برای ایجاد ارتباط مستقیم میان شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط است و مناطق آزاد کشور نیز در این روند نقش فعالی خواهند داشت.
اتصال چابهار – انزلی ضرروتی راهبردی و کریدوری حیاتی برای کشور
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به تفاهمنامه همکاری با منطقه آزاد انزلی گفت: فعال‌سازی این مسیر می‌تواند کریدوری راهبردی میان دریای خزر و اقیانوس هند ایجاد کند و فرصت‌های تازه‌ای برای ایران در اتصال به روسیه، آذربایجان، چین و پاکستان فراهم آورد.
محمدسعید اربابی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درباره تفاهمنامه اخیر با منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: انزلی یکی از مناطق آزاد مهم شمال کشور است که به دلیل ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه و آذربایجان اهمیت ویژه‌ای دارد. از سوی دیگر، چابهار در جنوب ایران به اقیانوس هند و دریای عمان متصل است و ترکیب این دو ظرفیت می‌تواند کریدوری حیاتی برای کشور ایجاد کند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی این تفاهمنامه، فعال‌سازی مسیر چابهار ـ انزلی در چارچوب کریدور شمال ـ جنوب است، افزود: با تحقق این همکاری، امکان اتصال مستقیم بنادر جنوبی ایران به کشورهای حوزه خزر فراهم خواهد شد و از این طریق، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در عرصه تجارت جهانی تقویت می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: فعال‌سازی این کریدور نیازمند هم‌افزایی و همکاری متقابل میان دو منطقه آزاد است و هر دو طرف باید با هدف مشترک توسعه زیرساخت‌ها و تسریع پروژه‌ها گام بردارند.
اربابی با اشاره به جایگاه بین‌المللی این مسیر، گفت: چابهار در آستانه اتصال به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) قرار دارد و این موضوع می‌تواند فرصت جدیدی برای منطقه آزاد انزلی نیز ایجاد کند. به این ترتیب، چین و پاکستان قادر خواهند بود از طریق این کریدور به دریای خزر دسترسی پیدا کنند و متقابلاً کشورهای حوزه خزر نیز از طریق انزلی و چابهار به آب‌های آزاد متصل شوند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد : تکمیل زیرساخت‌های لازم و فعال‌سازی کریدور چابهار ـ انزلی یک ضرورت راهبردی است و می‌تواند ایران را به بازیگری اصلی در تجارت بین‌المللی میان شمال و جنوب جهان تبدیل کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true